IDO-laad logo

Intelligente Data-gedreven Optimalisatie Laadinfrastructuur

Hoe laadt een bedrijf een grote vloot elektrische voertuigen op

3 Pitches van laadinfra-aanbieders bij Koffie Elektrisch, GVB Amsterdam Martijn Altenburg en Robert van den Hoed
Gepost op: 21 mrt 2017 | IDO-Laad

Stel (1): je bent Albert Heijn Online, je hebt 400 bestelwagens en je wilt wat. Bijvoorbeeld door jezelf te differentiëren met elektrisch rijden. Het aanschaffen van elektrische busjes is al een opgave, maar het veelal gelijktijdig opladen ervan levert nog veel grotere uitdagingen op: dat past immers niet op de bestaande aansluiting. Zeker als je niet wil beginnen met 1 elektrische bestelbus maar aan het eind van dit jaar 25 omgebouwde VW Crafters wil hebben rondrijden. Hoe laad je in dat geval die 25 VW Crafters op (25x22kW = ca. 550kW) op een aansluiting van 630kW – zonder dat het licht van je kantoor uit gaat?

Stel (2): Je bent Deudekom, een verhuisbedrijf en logistiek dienstverlener in Duivendrecht, met diverse elektrische busjes, vrachtwagens en auto’s terwijl je ook elektrische Cargohoppers wilt faciliteren bij het opladen. Hiervoor moest de aansluiting al verzwaard worden naar 250A (fiks voor een relatief klein bedrijf). Hoe kan Deudekom blijven groeien in het faciliteren van elektrisch laden; en liefst: hoe dit te combineren met zelf opgewekte energie door zonnepanelen op het dak? Terwijl je vooral ’s nachts die energie gebruikt en dus mogelijk energie op moet slaan met batterijen?

Proef Elektrisch vrachtvervoer Albert Heijn

Proef elektrisch vrachtvervoer Albert Heijn

Op initiatief van het programma luchtkwaliteit van de Gemeente Amsterdam gingen drie bedrijven de uitdaging aan om Albert Heijn en Deudekom van oplossingen te voorzien. Hierbij een overzicht van de oplossingen, gepresenteerde in de Koplopersgroep :

Greenflux is een charge point operators (CPO) die inmiddels 9000 laadpunten beheert in Europa, waarbij een heel scala aan laadpunten (o.a. klein/groot vermogen; slim of niet) worden aangeboden, zowel te koop als te huur. De afgelopen jaren heeft GreenFlux geïnvesteerd in slimme laadoplossingen waarbij een controller is ontwikkeld (met slimme laadalgoritmes), een cloudoplossing waar laadsessies centraal worden aangestuurd, in combinatie met laadinfrastructuur die vanuit de backoffice kan worden gestuurd. GreenFlux biedt realtime bemetering van gebouwen (met een installatiepartner), zodanig dat laden van elektrische voertuigen binnen de beschikbare capaciteit van het bedrijf blijft.

Nuon onderscheidt zich als one-stop-shop: van zonnepanelen, batterijen tot laadinfrastructuur en services daaromheen. Alles wordt door Nuon geleverd; je hebt dan ook niet te maken met derde partijen of leveranciers-afhankelijkheid. Ook kan Nuon waarde bieden om te handelen op de energiemarkten met te veel opgewekte zelf opgewekte energie. Nuon benadrukt dat voor een gecombineerde zonnecellen-batterij-laadinfra niet een one-size-fits-all oplossing beschikbaar is: voor elke klant zal een customized oplossing moeten worden ontwikkeld. Nuon doet pas recentelijk meer ervaring op met concrete smart charging initiatieven, maar biedt vooral de mogelijkheid om modulair het complete systeem (zonnecellen, batterij, laadinfra) aan te leveren en samen te zoeken naar de business case.

Allego is als CPO die zowel reguliere laders als snelladers aanbiedt. Allego heeft een ogenschijnlijk kant-en-klare oplossing ontwikkeld voor grotere vloten, de ChargingPlaza. De ‘smartness’ van het laden zit hier in de charging plaza “kast”, waar minimaal 6 en maximaal 100 laadpunten op kunnen worden aangesloten. De kast zit tussen de hoofdaansluiting en de laadpunten. Met slimme control-strategieën wordt load-balancing gerealiseerd, zodanig dat de laadvraag binnen de grenzen van de aansluiting valt, en er geen verzwaring noodzakelijk zijn. Intelligentie dus niet in de cloud (zoals bij GreenFlux) maar lokaal. Allego biedt het hele scala aan diensten van onderhoud, beheer, financiële afhandeling en monitoring.

Deudekom Hytruck

Elektrische verhuistruck Deudekom

Al met al 3 hele interessante pitches, die behalve het tonen van een aantal concrete proposities ook nog vragen oproept. Bijvoorbeeld wat is de technische stand van zaken (kinderziektes?), in hoeverre zijn de diensten al grootschalig getest? Hoe modulair en opschaalbaar zijn de systemen? Hoeveel voertuigen kan je extra laden op de aansluiting? Wat is de impact voor de gebruiker (actieradius-garantie? Kan je op een app aangeven wanneer je weer weg gaat en opgeladen moet zijn?

Al met al een inspirerende sessie die weer een nieuwe fase van laadinfrastructuur inluidt, namelijk het bieden van laadoplossingen voor grotere vloten elektrische voertuigen die op hetzelfde moment willen laden. Nu is dat nog een probleem voor de koplopers van de koplopergroep. Maar dit gaat steeds urgenter worden nu steeds meer wagenparkbeheerders en logistiek dienstverleners overstappen naar elektrisch vervoer. De gemeente denkt graag samen mee met de koplopersgroep om tot innovatieve oplossingen te komen van elektrische wagenparken.

Robert van den Hoed

Hoed21
Auteur:

dhr.  Dr. Ir. R. van den Hoed (Robert)